Viranomaisten asiointipalvelut kehittyvät ja helpottavat taloushallinnon rutiineja

Verohallinnon ja muiden viranomaistahojen viestinnässä esiintyy kiihtyvällä tahdilla tietoa sähköiseen asiointiin liittyvistä uudistuksista. Varmenneratkaisu, ApitamoPKI, Katso-palvelu, Suomi.fi-tunnistautuminen ja valtuutukset – näitä termejä vilisee tiedotteissa, eikä niiden merkityksestä asiaan vihkiytymätön tahdo saada selkoa.

Lyhyesti kyse on siitä, että valtion puolelta halutaan helpottaa ja kehittää sekä yritysten että yksityishenkilöiden asiointimahdollisuuksia. Uusien toimintojen keskeneräisyys, eri viranomaisten kehitysvauhdin epätahtisuus ja vanhojen ratkaisujen käyttö rinnalla asettavat haasteita, mutta näkyvissä on selkeitä parannuksia vanhaan verrattuna.

Muutokset vaativat paljon myös taloushallinnon ohjelmistojen kehittäjiltä, jotta uusien toimintojen käyttö olisi mahdollista. Osa vanhoista, manuaaliseen maailmaan tehdyistä järjestelmistä ei vaadittuihin muutoksiin enää taivu.

Verohallinto haluaa mahdollistaa digitalisaatiota

Taloushallinnolle olennaisen viranomaisen, eli Verohallinnon strategiassa mainitaan: ”Verohallinto kuuluu digitaalisen talouden edelläkävijöihin. Olemme sulauttaneet palvelumme kolmansien osapuolien liiketoiminta-alustoihin.”

Tämä näkyy tuoreeltaan siten, että jatkossa oma-aloitteisten verojen ilmoitukset on mahdollista lähettää Verohallinnolle suoraan taloushallinnon ohjelmistoista, varmenteen avulla. Vastaava toiminto on jo käytössä tulorekisterin ilmoitusten kanssa.

Ominaisuudet käyttöön taloushallinnon ohjelmistoihin

Varmenneratkaisussa lähettäjä tunnistetaan sen perusteella, kenelle varmenne on myönnetty. Ilmoituksen lähetysvaiheessa ei tarvita enää ylimääräisiä tunnuksia, avainlukulistoja, valtuutuksia, kirjautumisia ohjelman ulkopuolisille sivustoille tai muutakaan. Yksinkertaisimmillaan tieto lähtee tarkastamisen jälkeen ohjelmasta suoraan verohallinnon järjestelmään pelkällä Lähetä-napin painalluksella.

Ohjelmistotalot tekevät parhaillaan varmenneratkaisun vaatimia muutostöitä. Me Tilikeskuksessa seuraamme aktiivisesti tilannetta ja otamme varmenneratkaisun käyttöön järjestelmissämme, kun se on mahdollista.

Tiedotamme asiakkaitamme mahdollisista toimenpiteistä

Tiedotamme asiakkaitamme tulevista sähköisen asioinnin muutosten vaatimista toimenpiteistä.

Mikäli käytät taloushallinnon järjestelmää, joka ei ole Tilikeskuksen ympäristössä, kysy lisätietoja tarvittaessa myös omalta ohjelmantoimittajaltasi.

Hanna Vahtera
Sovellusasiantuntija