Taloustiedot ajan tasalla ja aina yrityksesi käytössä

Postitettu 13.12.2017

Turun Tilikeskus on sitoutunut siihen, että kehitämme jatkuvasti toimintaamme. Olemme taloushallinnon asiantuntijakumppani, mikä vaatii myös perusteellista oman tekemisen tarkastelua.

Oikea ohjelmisto on sinulle työkalu yrityksesi rutiinien tehostamiseen ja tehokkaampaan tiedon saamiseen. Meille se on työkalu palvelusi parantamiseksi.
Jos sinusta tuntuu, että yrityksesi ratkaisut voisivat olla tehokkaampia, niin selvitämme asian ja esitämme ratkaisua.

Tukevatko ohjelmistomme nykypäivän vaatimuksia yhteisestä tiedonjaosta ja palvelumme ajantasaisuudesta? Tätä kysyimme itseltämme.

Perusteltu kysymys, koska koko ajan vahvistuu viesti siitä, tiedon on oltava jatkuvasti ajan tasalla ja tieto pitää olla saatavissa. Asiakkaan pitäisi siis päästä tarkastelemaan lukuja ja katsomaan raportteja koska tahansa, eikä vain silloin kun yhteyshenkilö on tilitoimistossa paikalla.

Toinen asia on järjestelmä, josta näitä tietoja pitäisi päästä katsomaan. Mobiililaitteet ovat lisääntyneet, ja sovelluskehitys on siinä vaiheessa, että enää tiedonjako ei vaadi raskaita ohjelmistojen asennuksia eikä monimutkaisia yhteyksiä. Tietojen pitää olla saatavilla, kun asiakkaalla on nettiyhteys ja jokin päätelaite.

Kaarinan toimipisteessä otimme pilottiprojektiksi kirjanpito-ohjelmiemme päivityksen, jossa asiakkaille – ja samalla Turun Tilikeskukselle – otettiin käyttöön täysin selainpohjainen taloudenhallinnon ohjelmisto. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas saa käyttöönsä reaaliaikaisen ja ajasta riippumattoman pääsyn yrityksensä omaan kirjanpidon tietoihin.

Uudistus sisältää muitakin mahdollisuuksia arjen helpottamiseksi. Kuitit voidaan kuvata järjestelmään helppokäyttöisen kännykkäsovelluksen avulla. On helppoa laajentaa ohjelmistoa myös tarpeen mukaan ilman monimutkaisia käyttöönottoprosesseja, sillä ohjelmaan voidaan vastaanottaa sähköisesti ostolaskuja ja sieltä voidaan luoda myyntilaskuja.

Projektia tullaan jatkamaan ja laajentamaan arkikäyttöön kaikkiin toimipaikkoihimme. Mikäli kuitenkin tuntuu, että yrityksesi tarvitsisi näitä ominaisuuksia nopeammin, niin ole ystävällinen ja ota yhteyttä asiakasvastaavaasi.

Sanonnan mukaan suutarin lapsella ei ole kenkiä: Tilikeskuksen taloushallintoa pyöritettiin kirjanpidon puolella viidellä eri järjestelmällä, nyt vain enää kahdella.

- Monipuoliset palveluvaihtoehdot

- Tiedon määrä lisääntyy

- Kaikki tieto samassa paikassa omissa yhtiöissä.

- Raportit ja termit yhtenäisempiä.

- Virheet pois, kun tietoa ei siirretä eri ohjelmien välillä.

Erilaisia raportteja tuli erilaisista ohjelmistoista, riippuen siitä mitä tarvitsimme. Tietoja siirreltiin ohjelmista toisiin, jolloin virheen mahdollisuus on enemmän läsnä, kuin ohjelmistoissa, joissa kaikki löytyvät ”saman katon alta.” Liiketoimintamme osa-alueet kyllä pyörivät tuolloinkin, mutta kokonaisuus ei ollut saatavilla joustavasti tai tarpeeksi yksinkertaisesti.

Tilikeskuksen omistaja-yrittäjä Tapio Peltomäki on nyt parin kuukauden päivät päässyt ensimmäistä kertaa tarkastelemaan omistamansa yrityksen tietoja tehokkaasti.

− Toki olen oppinut tuntemaan yritykseni hyvinkin tarkkaan, mutta koon-nut kokonaisuuden eri lähteistä ja signaaleista. Nyt pystyn yhdellä näkymällä ja yhdellä järjestelmällä näkemään kokonaisuuden.

Moni yrittäjä ajattelee, että homma on kunnossa, kun tilillä on rahaa ja laskuja ei ole maksamatta.

− Niinhän asia on, mutta kokonaisuuden hahmottamiseen tarvitaan muutakin. Esimerkiksi oma myyntilaskutustilanne, tai paljonko myyntisaatavia on tulossa ja mikä niiden maksamisen tilanne on. Samalla tavalla ostolaskujen tilanne ja niiden suhde rahoihin sekä myyntisaamisten tuloutumiseen, sanoo yrittäjä Tapio Peltomäki.