Pankista perheyritykseen

Postitettu 12.12.2012

Kristiina Peltomäki aloitti joulukuun alussa Tilini Oy:n tulosvastuullisena palvelujohtajana.

Kristiina Peltomäki on tehnyt pitkän uran pankkimaailmassa. Päätös alan vaihtamisesta oli kuitenkin helppo. Kristiina Peltomäki aloitti työt Tilini Oy:n palvelujohtajana joulukuun alussa.
Kristiina Peltomäki siirtyi nykyiseen tehtäväänsä Sampo Pankin Turun konttoriryhmän palvelujohtajan tehtävästä.

Nousujohteinen ura pankkialalla, haastavia tehtäviä suuressa konsernissa ja hyviä tuloksia: miksi vaihtaa alaa?

− Päätös oli helppo, sillä kaikki tekijät puolsivat sitä. Tärkein yksittäinen syy oli se, että Tilikeskus-Yhtiöt on meidän perheen juttu. Toisaalta olin jo pidempään miettinyt, että joskus työskentelen muuallakin kuin pankkisektorilla. Kun mieheni Tapio tarvitsi tekijää, niin oli itsestäänselvyys siirtyä perheyrityksen palvelukseen, Kristiina Peltomäki kertoo.

Kuuntelemalla alkuun

Kristiina Peltomäelle kuuluukin kaikin tavoin hyvää. Kokenut johtaja on silminnähden innostunut, hyväntuulinen ja energinen.

− Tuon kaiken kokemukseni ja osaamisen innostuneesti uuteen tehtävään. Ensimmäinen ja tärkein tehtäväni on kuunnella, kuunnella ja kuunnella. Haluan tutustua ammattitaitoisiin tekijöihimme sekä asiakkaisiimme huolella.

Pankkimaailman asiakaslähtöisyys ja kovan kilpailun asettamat vaatimukset ovat koulineet Kristiina ammatillisesti.

− Kovan myllyn olen käynyt läpi, hyvässä mielessä. Pankin johtotehtävissä hankittu kokemus ja koulutukset ovat kehittäneet osaamistani paljon. Varjopuolena oli se, että aika usein johtaminen on lopulta yksinäistä puuhaa.

Yhdessä oikeaan suuntaan

Muutosjohtajana meritoitunut Kristiina tiedostaa uuden toimintaympäristönsä haasteet ja tietää tavoitteet.

− Tilinissä teemme asiat yhdessä, eli olen tehtävässäni täysin tekijöitämme ja asiakkaitamme varten. Minä vastaan Tilinin tuloksesta ja siitä, että olemme yhdessä menossa oikeaan suuntaan. Kaiken tarkoituksena on parantaa entisestään tekemistämme eli syventää ja laajentaa asiantuntijapalvelua.

− Haluamme tuottaa asiakkaillemme taloudellista hyötyä tiedon välityksellä. Asiakkaiden toiveet ja tarpeet tulevat sitä paremmin vastatuiksi mitä syvemmin tunnemme toisemme. Yrityskohtaamisten lisääminen onkin yksi tavoitteeni, Kristiina Peltomäki kertoo.

Kotona pomo

Kristiina on siis Tilikeskus-Yhtiöiden omistaja-yrittäjä Tapio Peltomäen vaimo. Perheyrityksessä esimies-alainen -asetelma on monitasoinen.

− Tapio on kokenut ja hyvä johtaja, jolta olen oppinut paljon. Sparraamme jatkuvasti asioita, pallotellemme ideoita ja haasteita. Kotona ja yhteisillä lenkeillä on löytynyt moneen asiaan ratkaisu. Mutta yksi asia on selvä. Tapio on töissä esimies, minä olen edelleen kotona pomo, Kristiina hymyilee.