Huijausviestejä liikkeellä – älä luovuta pankkitunnuksiasi

Postitettu 12.08.2015

Pankkien nimissä lähetellään jälleen huijausviestejä, joilla yritellään kalastella asiakkaiden verkkopankkitunnuksia. Ainakin Nordean, Osuuspankin ja Handelsbankenin nimissä on kesän aikana yritetty sähköpostihuijauksia. Ohessa esimerkki Nordean nimissä otsikolla ”TIETOTURVAPÄIVITYS” lähetetystä viestistä:

HYVÄ ASIAKAS

Uuden ohjelmiston asentaminen internetpankkiisi.
Tämän palvelun avulla NORDEA-internetpankkisi on vapaa viruksista, saat lisäturvan internetpetoksia vastaan ja nopean pääsyn e-pankkiisi suoraan puhelimellasi. Aloittaaksesi ohjelmistopäivityksen, pyydämme sinua klikkaamaan alla olevaa linkkiä ja täyttämään tarvittavat tiedot.

PAINA TÄSTÄ

Kun olet täyttänyt tarvittavat tiedot, internetpankkiisi päivittyy automaattisesti uusi ohjelmisto.Kun ohjelmisto on päivittynyt, työntekijämme NORDEA internetpankkiosastoltamme soittaa sinulle päivityksen viimeistelemiseksi. Muista, että NORDEA välittää turvallisuudestasi ja suojaa sinua internetpetoksilta.

Kiitos ajastasi ja yhteistyöstäsi.
Ystävällisin terveisin,

Asiakaspalvelu 2015

NORDEA.

Pankit tai viranomaiset eivät koskaan ota yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse kysyäkseen verkkopankkitunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnuksia. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevia linkkejä äläkä luovuta verkkopankkitunnuksiasi. Poista kaikki epäilyttävät viestit niitä avaamatta.

Selkeä merkki verkkohuijauksesta on, jos sähköposti tulee pankin nimissä ja siinä pyydetään kirjautumaan johonkin palveluun tai pyydetään syöttämään henkilökohtaisia tietoja sähköpostiin tai web-lomakkeelle. Toinen perusasia on tarkistaa verkkopalvelun osoite ja sen asianmukaisuus. Myöskään kirjoitusvirheet eivät kuulu uskottavaan viestintään, pienikin virhe voi olla merkki huijauksesta. Huijausta on syytä epäillä myös, jos saat tarjouksen, joka on liian hyvä ollakseen totta. Jotkin huijaukset on naamioitu kilpailuiksi, joiden palkintona on ilmainen tai edullinen tuote.

Jos epäilet verkkopankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ota välittömästi yhteyttä pankkiin sekä sulje tunnuksesi soittamalla ympäri vuorokauden palvelevaan verkkopalvelutunnusten sulkupalveluun.

Minna Markkula
OTK, varatuomari