Muurisen kyydissä

Postitettu 13.12.2017

Linjaliikenne Muurinen Oy on yli 50 vuotta kuljettanut ihmisiä. Toinen polvi on ollut kuskin paikalla yli 20 vuotta, ja kolmaskin polvi ohjaa jo vahvasti perheyritystä eteenpäin.

Antti Muurinen osti liikekumppanin-sa kanssa kahteen mieheen linja-auton vuonna 1966. Reilut 50 vuotta myöhemmin hänen poikansa Pasi Muurinen johtaa yritystä, jolla on käytössään 50 autoa ja 80 ammattikuljettajaa.

− Turun linja-autoilijan osakeyhtiössä (TLO) oli aikanaan viitisenkymmentä yritystä, tänään meitä on seitsemän jäljellä. Kilpailemme verisesti ohuista marginaaleista, mutta teemme myös yhteistyötä, jotta pystymme kaikissa tilanteissa palvelemaan asiakkaita joustavasti, kertoo Linjaliikenne Muurinen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Muurinen.

Legendaariset Leningradin-matkat

Pasi Muurinen on tehnyt perheyrityksessä kaikkea siivoojasta toimitusjohtajaksi.

− Teknillisen opiston autopuolen opintojen aikana ajoin lähes joka torstai tilausajon Leningradiin. Lähdettiin Turusta ja poimittiin porukkaa matkan varrelta bussilastillinen kyytiin. Kiertoajelut ja nähtävyydet eivät olleet kovin suosittuja viikonlopun aikana, vain muutama tuli paikalle.

− Mutta sunnuntaina paluumatkalle saatiin bussi taas täyteen, ja aika hiljaista oli paluumatkalla Suomeen, Muurinen muistelee hymyillen 80-luvun idänreissuja.

Maailma on muuttunut, ja Linjaliikenne Muurinen sen mukana. Nykyään turisti tulevat Venäjää kauempaa idästä, Kiinasta ja Japanista. Heillä on usein ohjelmassa tiukka viikon paketti, jonka aikana nähdään ja kuvataan koko Skandinavia.

Turistien tilauskuljetukset ovatkin pitkälti välillä Turku - Helsinki, eikä esimerkiksi Lappiin enää juuri mennä renkailla.

− Operoimme nykyään lähes täysin Suomen rajojen sisällä. Halvat lennot, kulurakenne ulkomaanajoissa sekä huoltovarmuus ovat vieneet kehityksen tähän suuntaan. Toimintasädettä lyhentää myös ajo- ja lepoaika-asetus.

Tilausajojen käyttäjiä ovat yritykset, ja erityisesti viikonloppuisin urheiluseurat.

− Yritysten tilaamat kuljetukset eivät ole lähelläkään 90-luvun huippuvuosien tasoa, mutta toivotaan talouskasvun tuovan uutta puhtia. Urheiluseurojen tilausajot sen sijaan ovat merkittävä osa tilausajoja, mutta niiden haasteena on luonnollisesti kaiken kasaantuminen viikonloppuihin.

Kulut, kulut ja kulut

Tasaisempaa taloudellista tekemistä edustaa seutu- ja paikallisliikenne. Perheyrityksen liiketoiminta seisookin tukevasti kahdella jalalla, kun paikallis- ja seutuliikenteen osuus liikevaihdosta on noin 70 prosenttia.

− Nämä ajot ovat äärimmäisen kilpailtuja reittejä ja sopimukset pitkiä. Sitoudumme laatuvaatimuksiin sekä hintatasoon jopa kymmeneksi vuodeksi. Mutta ne ovat se kivijalka, jonka varassa toimimme ja voimme pitää ammattikuljettajia täysin työllistettynä.

Kuljettajia on tosiaankin 80, mutta Muurisen toimistolla vain kuusi työntekijää.

− Kulut, kulut ja kulut. Organisaatio on pidettävä ohuena, vaikkakin erityisesti tilausajot tuottavat sekä ennen että jälkeen keikan paljon töitä.

− Siksi kaikki pidetäänkin omissa käsissä, ja toimistolla työskentelee sekä vaimoni että poikani. Vieraille ei kehtaisi olla näin nuuka, Pasi Muurinen naurahtaa.

Toimistotyön lisäksi asennukset, huollot, pesut ja muut tukitoimet tehdään lähes täysin omassa tallissa ja omien ammattimiesten käsin. Vuokratekijöitä eli satunnaisia keikkakuljettajia ei käytetä.

− Vaatimustaso on kova eli kokemus, koulutus ja asenne on oltava kohdillaan, jotta voimme hoitaa hommamme kuten pitää. Meillä kuskit täyttävät nämä kriteerit. He ovat asiakaspalvelijoita, joille auton turvallinen kuljettaminen on ykkösarvo.

Matka jatkuu

Asiakkaan kannalta palvelu ja turvallisuus ovat tietenkin oletusarvo. Tilaajalle turvaa tuo myös se, että ei tarvitse huolehtia siitä, onko oikeanlainen kalusto kuljettajineen käytössä.

− Tilaaja saa tekstiviestinä kuljettajan nimen ja numeron, me varmistamme sen, että kuljettaja ja kalusto ovat juuri sovitussa ajassa ja paikassa. Kalustoa löytyy kymmenen hengen autosta 66-paikkaiseen linja-autoon.

Hypätään kolmannen sukupolven kyytiin. Elias Muurinen ajaa vakain ottein autoa, jonka perällä yritys pitää kokoustaan. Kuten isänsä Pasi, niin myös Elias on ehtinyt tekemään perheyrityksessä lähes kaikkea. Kumpi on hauskempaa, ajaa vai tehdä ajovuorolistoja?

− Listat täytyy saada toimimaan, jotta on jotain ajettavaa ja tyytyväisiä kuljettajia, Elias Muurinen vastaa.
Muurisen matka jatkuu hyvissä käsissä.

Teksti: Mikko Grönman
Valokuvat: Esko Keski-Oja