Maanpuolustusyhtiö MPY Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Simojoki:

Postitettu 06.06.2016

Reserviläistoiminnan jäsenmäärät kasvussa

Maanpuolustus kiinnostaa ja armeijan käyttöön tarkoitettujen varusteiden kauppa käy: Maanpuolustusyhtiö MPY on uudistanut toimintansa vastamaan ajan vaatimuksia.

Helsingin Töölöstä löytyy lyhyt kadunpätkä, joka on monelle kantakaupunkilaisellekin tuntematon. Döbelninkatu aivan Töölöntorin lähellä on toisaalta tuhansille tuttu, ja yksi sen rakennuksista merkittävä osa Suomen historiaa.

- Rakennus oli Helsingin suojeluskuntapiirin päämaja aina siihen asti, kun Suojeluskuntajärjestö lakkautettiin vuonna 1944. Rakennus säilyi sotien jälkeen perustetun säätiön omistuksessa, taustoittaa Tuomo Simojoki työtilansa historiaa osoitteessa Döbelninkatu 2.

Rakennuksessa toimii tänään kymmeniä maanpuolustukseen linkittyviä toimijoita, Marsalkka Mannerheimin perinnesäätiöstä Maanpuolustusyhtiöön. Rakennuksen käyttötarkoituksessa on historiallista jatkumoa ja perinteiden kunnioittamista, ja samaan aikaan kunnianhimoista toimintaa vastata juuri tämän päivän vaatimuksiin.

- Osakeyhtiönä toiminta alkoi vuonna 1992. Suomen Reserviupseeriliitto ja Reserviläisliitto yhdistivät tarkoituksenmukaisella tavalla toimintojaan puoliksi omistamaansa yhtiöön. Viime vuosina olemme uudistaneet kokonaisvaltaisesti ja kunnianhimoisesti yhtiön prosesseja, sanoo Maanpuolustusyhtiö MPY Oy:n toimitusjohtaja Simojoki.

Toiminnan kolme keihäänkärkeä

MPY:n ydintoiminnat voi pilkkoa kolmen otsikon alle: Reserviläinen, jäsenrekisteri sekä Inttistore. Jäsenrekisterin hallinta sekä palvelut on päivitetty ja kehitystyötä jatketaan.

- Taloushallinto, asiakaspalvelu ja jäsenrekisterien ylläpito on tuotu uudelle tasolle. Tuotamme hallinnollisia palveluita 14 maanpuolustusjärjestölle.

- Maanpuolustusjärjestöjen jäsenmäärät ovat viime vuosina olleet kasvussa. Yleinen turvattomuuden tunteen kasvu on osaltaan vaikuttanut siihen, että reserviläistoiminnan piiriin hakeudutaan entistä useammin, Simojoki arvioi.

Muitakin syitä ja perinteisesti vetovoimaisia tekijöitä arvostetaan edelleen suuresti.

- Veteraanityö, erilaiset maanpuolustusta tukevat harrastusmahdollisuudet, Reserviläinen-lehti sekä mahdollisuus niin sanottuihin omaehtoisiin kertausharjoituksiin, Simojoki listaa.

Suomen suurin maanpuolustuslehti

Reserviläinen on yli 60 000 levikillään suurin maanpuolustuslehti Suomessa, ja sen kustantajana toimii Maanpuolustusyhtiö MPY. Tehokas toimitus tuottaa tänä vuonna lehden vuosikertaa numero 84. Journalistisesti kunnianhimoinen lehti on merkittävä osa liiketoimintaa.

- Reserviläinen on liiketaloudellisesti kannattava, sisällöllisesti laadukas ja lukijoilleen erittäin tärkeä, kertoo kustantajan edustaja Simojoki ylpeyttä äänessään.

Döbelnin kadulta kahden kulman takana ja muutaman askeleen päässä sijaitsee kuitenkin se osa toimintaa, jossa toimitusjohtaja näkee merkittävimmän mahdollisuuden kasvuun. Inttistoren kivijalkakauppa ja noutopiste sijaitseva osoitteessa Hesperiankatu 15 ja verkkokauppa osoitteessa inttistore.fi

- Myymälä ja verkkokauppa on uudistettu. Tässä toimimme täysin kaupallisessa kentässä, joka on vahvasti kilpailtu. Meidän etuna ovat erittäin laadukkaat tuotteet, joista suurin osa on tuhansien ihmisten toimesta käytännössä testattu, Simojoki sanoo.

Marskin snapsilasit ja kaasunaamarikassi

Inttistore myy vain uusia tuotteita, jotka on tuotettu armeijoiden käyttöön. Kestävyys, laatu ja tekninen suorituskyky vaativissakin olosuhteissa on siis oikeasti testattu.

- Ulkoilu- ja metsästyskäyttöön jalkineet, varusteet ja vaatetus soveltuvat hyvin. Turva-ala on myös merkittävä asiakasryhmä. Tuotteet hankimme samoista kanavista kuin armeijat ja tuotamme myös paljon itse.

- Kysyntää on riittänyt, ja kauppa on ollut meidän merkittävin liiketoiminta-alue. Kaupassa on myös suurin kasvupotentiaali, ja tulemme näkymään jatkossa entistä tehokkaammin näillä markkinoilla, Simojoki selvittää.

Artikkeleita Inttistoren verkkokaupassa on valtava määrä ja laidasta laitaan. Taisteluliivi M/05 suojanaamaritaskusta elegantteihin lahjatavaroihin. Merkittävin osa myynnistä tulee kuitenkin erilaiseen ulkoilukäyttöön sopivista vaatteista sekä jalkineista.

- Metsästäjät ovat yksi merkittävä asiakasryhmä. Esimerkiksi maastopuvuissa ja naamiointitarvikkeissa meillä on tarjota hyvin Suomeen soveltuvia tuotteita.

Toisaalta Inttistore voi olla kenen tahansa karkkikauppa. Armeijan varastosta löytynyt erä aivan uusia, sodanaikaisia kaasunaamarilaukkuja, saattaa puhutella aivan uudenlaista kohderyhmää.

- Miksei vaikka käsilaukuksi, joka ainakin erottuu katukuvassa ja kestää todella kovaa käyttöä, Simojoki hymyilee.

Teksti: Mikko Grönman, Valokuvat: Esko Keski-Oja