Forum Marinum - Meri alkaa Forum Marinumista

Postitettu 13.06.2017

Kokemuksia, elämyksiä ja toimintaa tarjoava merikeskus Forum Marinum on valmiina vastaanottamaan ennätysmäärän kävijöitä tänä vuonna.

Suomen Joutsenen valkoinen kylki heijastaa kirkkaana alkukesän aurinkoa Aurajoessa. Fregatti on kymmenvuotishuollon jäljiltä upeassa kunnossa ja valmiina vastaanottamaan vieraita.

– Pohja ja kyljet on maalattu, rikitöitä tehty sekä sisätilojen näyttelyt uusittu. Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan hengessä Suomen Joutsen on kunnostettu hienoon kuntoon. Kannattaa todellakin käydä katsomassa, sanoo Forum Marinumin toimitusjohtaja Tapio Maijala hiven ylpeyttä äänessään.

Purjeet pullistavaan ylpeyteenkin olisi aihetta, sillä Suomen Joutsen ja sen näyttelyt ovat todella kaunista katseltavaa.

– Tietenkin Tall Ships Races nostaa yleisöodotukset erityisen korkealle. Koko vuoden kävijämääräksi odotetaan yhteensä yli 150 000 ihmistä, mikä olisi uusi ennätys.

Suurten purjelaivojen tapahtuma tulee Turkuun viidennen kerran. Forum Marinum on ollut avoinna vuoden 1999 heinäkuusta lähtien, eli tämä kesä on neljäs kerta, kun Tall Ships Races ja Forum Marinum kohtaavat.

– Toinen toistaan upeampia purjelaivoja saapuu Aurajokeen eikä Suomen Joutsen tarvitse siinä porukassa hävetä yhtään, Maijala hymyilee.

Nähtävää ja koettavaa merikeskuksessa riittää museolaivojen sekä merivoimien alusten lisäksi todella paljon. Kruununmakasiinin uudistettu päänäyttely on kattava ja kiinnostava kokoelma. Esineistöä on kauppamerenkulun historiasta vapaa-ajan kalastukseen.

Perämoottorit pysyvät päänäyttelyssä

Paljon on uutta, mutta myös elementtejä aikaisemmasta perusnäyttelystä.

– Olemme alusta asti kuunnelleet yleisön mielipiteitä ja ottaneet ne huomioon. Perusnäyttelyn osalta esimerkiksi vapaa-ajankalastus tuli mukaan uutena, ja toisaalta perämoottorikokoelma säilytettiin. Perämoottorit pitää jäädä oli varsin selkeä viesti kävijöiltä.

Noin 200 perämoottorin kokoelma on todellinen teknologisen kehityksen aikamatka lähihistoriassa ja samalla monelle myös merellinen nostalgiatrippi. Samassa rakennuksessa on myös erittäin hieno näyttely reformaatioajan eli 1500-luvun Ruotsin kauppamerenkulusta. Niin, ja useita pienoismalleja, joista erityisesti silmiin osuu Sigyn.

– Sain eräänä päivänä puhelinsoiton, että Jollaksessa olisi pienoismalli Sigynistä. Ajattelin käydä katsomassa ja ottaa lahjoituksen kyytiin. No se ei ollutkaan mikään henkilöautoon mahtuva versio, Maijala naurahtaa. Sigynin pienoismalli on yli kaksi metriä pitkä ja sen mastot pienemmän miehen korkuisia.

Kruununmakasiinin tiloissa on näyttelyiden lisäksi Göran-ravintola, jonka sisällä on hienosti esillä silmiä hivelevän kaunis Daphne-purjevene. Linnanpuomin rakennuksessa on edelleen laivanrakentamisen historiaa esittelevä näyttely sekä huvivenekokoelma.

– Näyttelyä suomalaisen laivanrakennusteollisuudesta uudistetaan parhaillaan. Sen avajaiset tulevat olemaan marraskuussa.

Parhaat avajaiset koskaan

Linnanpuomissa on helmikuusta lähtien myös nähty jotain aivan uutta. Forum Marinum on aina rakentanut näyttelynsä itse, mutta tänä vuonna mukaan lainattiin Maarianhaminassa ja Göteborgissa suuren suosion saavuttanutta Chiiffi ja Sally Jones -näyttely.

– Lapsille tehty toiminnallinen näyttely, jossa on vetävä tarina ja asiaa aikuisillekin. Sally Jones on ollut todella suosittu, ja päätimme jatkaa sitä elokuun 27. päivään asti. Sally Jonesin avajaiset olivat urani vauhdikkaimmat ja parhaat koskaan.

Forum Marinum on 18 vuoden aikana kehittynyt hyvin erityiseksi merelliseksi keskukseksi. Tänään Forum Marinum on sekä valtakunnallinen merenkulun erikoismuseo että Suomen merivoimien museo. Ennen kaikkea kyseessä on kohtauspaikka merellisille toiminnoille.

– Museokentässä olemme olleet edelläkävijöitä, sillä Forum Marinumin tavoitteena on alusta asti ollut aktiivinen kanssakäyminen ihmisten kanssa sekä toimintakeskusajattelu.

– Moni pohjoismainen museo onkin hieman kateellinen meidän varsin ainutlaatuiselle kokonaisuudelle, Maijala myhäilee.

Tänä kesänä uutena asiana matkan Forum Marinumiin voi tehdä myös vesibussilla, Turun seudun joukkoliikenteen Föli-lipulla. Martinsillalta Ruissalon kansanpuistoon ja takaisin liikennöivä lautta pysähtyy Suomen Joutsen peräpelin tuntumassa sekä Ruissalon telakalla.

– Reitti yhdistää Forum Marinumin ja Ruissalon telakan hienosti. Turun kaupungin kehitys ja kasvu merelle päin on tehnyt sen, että kaupungin ydin on saavuttanut Forum Marinumin. Ja meri puolestaan alkaa tästä, sanoo Maijala Suomen Joutsenen kannella.

Teksti: Mikko Grönman
Valokuvat: Esko Keski-Oja