Bioferme - Kotimainen kaura on kuningas

Postitettu 08.12.2016

Slush-kasvuyritystapahtumassakin puhuttiin kaurasta, koska se osuu ajan megatrendeihin. Aivan uudesta oivalluksesta ei kuitenkaan ole kyse: Yosa on jo yli 20 vuotta markkinoilla vaikuttanut kaurainnovaatio Kaarinasta.

Kaikki hyvät yritystarinat alkavat autotallista. Vuonna 1977 nuori maa- ja metsätaloustieteiden maisteri Merja Scharlin päätti aloittaa marja-, vihannes- ja hedelmätäysmehujen puristuksen kotitalonsa talliin tehdyssä elintarviketilassa. Terveellistä, laadukasta ja maistuvaa läheltä: trendikäs liikeidea vuosikymmeniä edellä aikaansa. Akateeminen nuori nainen yrittäjänä, no ei sekään ihan peruskauraa 70-luvulla ollut.

Maanviljelijän tytär Rymättylästä ei ole kulkenut valmiita polkuja, vaan aurannut aivan oman latunsa umpihankeen. Suomessa 70-luvulla luonnonmukaisuus ei kuulunut alan akateemiseenkaan keskusteluun, mutta kemikaalien mahdollisuudet sitäkin enemmän.

– Meitä oli opiskeluaikana ryhmä, joka edusti vastakkaista ajattelua. Pohdimme jo silloin, miten olisi mahdollista toteuttaa luonnonmukaisuus ja kasviperäisyys elintarviketuotannossa, muistelee Merja Scharlin.

Lyömätön yhdistelmä

Kantavaa ajatustaan hän ei ole joutunut vuosikymmenten aikana muuttamaan. Merjan mehuasemasta muodostui käsite, ja 80-luvun alkupuolella yritys kasvoi ulos autotallista. Hapattamisella valmistetut tuotteet olivat tarinan seuraava askel, joka lopulta johti maailman ainutlaatuisimpaan tuotteeseen.

– Olin jo pitkää kokeillut ja tutkinut erilaisia bakteeriyhdistelmiä. Tein myös yhteistyötä yliopistotutkijoiden kanssa. Kauran erinomaiset ominaisuudet tunnettiin ja tiedettiin, mutta elintarvikealan suuret tekijät eivät lähteneet viemään asiaa eteenpäin.

Yliopistoyhteistyö jatkuu edelleen, ja sen pohja perustuu pitkälti viljaprofessori Hannu Salovaaran ja bakteeriprofessori Seppo Salmisen sekä Merja Scharlinin väliseen yhteistyöhön. Salovaara ryhmineen oli käyttänyt paljon aikaa ja osaamista kauran ominaisuuksia soveltavaan tutkimukseen. Seppo Salminen taas tunnetaan laajalti probioottisten bakteerien huippuasiantuntijana. Scharlin lähti rohkeasti viemään professorien ideaa hapatetusta kaurakiisselistä eteenpäin.

– Sattumalta ja satojen kokeilujen kautta löysin neljän bakteerin yhdistelmän, joka toimi tehtävässään täydellisesti. Laman kurimuksessa pohdin jo yrityksen lopettamista, mutta päädyimmekin investoimaan pilottitehtaaseen, naurahtaa Merja Scharlin.

Vuonna 1995 syntyi Yosa, joka oli maailman ensimmäinen probioottisilla maitohappo- ja bifidobakteereilla hapatettu kauratuote. Piispanristin Mehuasemasta tuli Bioferme Oy.

– Vanha kansa jo hyvin tiesi, että suomalainen kaura on aivan erinomainen raaka-aine. Maidon korvikkeena kauraa on aina käytetty. Hapattamalla tehty kaurakiisseli Kiesa ja yoghurt, näistä sanoista syntyi tuotenimi Yosa, Biofermen hallituksen puheenjohtaja Merja Scharlin kertoo.

Monta megadraiveria

Tänään kaura on kuumempi kuin koskaan, ja kasviperäiset vaihtoehdot perinteisille tuotteille todellinen trendi. Ekologisuus, eettisyys, kotimaisuus ja terveellisyys ohjaavat kuluttajavalintoja vahvistuvalla otteella. Elintarvikkeiden kasviperäisyys ei ole enää pitkään aikaan tarkoittanut vain pienen porukan erityisruokavaliota. Valtavirta vaatii vaihtoehtoja.

– Ihmiset ovat hyvin kiinnostuneita kokeilemaan kasvipohjaisia vaihtoehtoja osana ruokavaliota.

Trendi on globaali, ja esimerkiksi kasvipohjaisten maitojen markkinaosuuden ennustetaan kasvavan jopa 20 prosenttiin koko kulutuksesta.

– Samalla tavalla kasvipohjaisten ruoanvalmistustuotteiden sekä jugurtintyyppisten tuotteiden markkina tulee varmasti kasvamaan, niin monta megadraiveria ohjaa tällä hetkellä kuluttajien ostopäätöksiä.

– Kuluttajat toivovat vaihtoehtoa kaikille niille maitopohjaisille tuotteille, joilla on paikka kaupan hyllyssä, tiivistää Biofermen toimitusjohtaja Niko Scharlin.

Luonteen lujuutta

Yosa-tuoteperhe onkin kasvanut ja laajentunut huomattavasti. Noin neljän tuhannen neliön moderni tuotantolaitos purkittaa kahdessa vuorossa paria kymmentä eri tuotetta.

– Tällä hetkellä alalla tapahtuu paljon. Seuraamme tarkkaan kehitystä maailman markkinoilla ja kuuntelemme tarkasti kuluttajien palautetta. Tuotekehitys on jatkuvaa, koska haluamme vastata tarkasti siihen, mitä vaihtoehtoja ihmiset kaipaavat.

Biofermen tuottamat kasvipohjaiset rahkat ovat toimivaksi osoittautunut vastaus kuluttajien toiveisiin.

– Yosa Sport -tuotteet ovat löytäneet hyvin paikkansa markkinassa. Keväällä lanseerasimme meidän ensimmäisen ruuanlaittoon ja vaikka dippaukseen soveltuvan tuotteen: Yosa Food Kaurafraichen. Mielenkiinnolla seurataan myös miten juuri lanseerattu kreikkalaistyyppinen, Yosa Greek Style maistuu.

Terveellistä, kotimaista, laadukasta ja maistuvaa on joka tapauksessa edelleen koko yrityksen ydin ja jokaisen tuotteen dna.

– Uusia tuotteita on tulossa, ideoita olemassa ja niitä kehitetään koko ajan.

Mutta miten sujuu tuotekehitys yrityksen perustajan kanssa?

– Vetovastuun vaihtuminen on sujunut oikein hyvin. Yllättävänkin hyvin, mitä on tarinoita sukupolvenvaihdoksista kuullut, Niko hymyilee.

Uuden luominen vaatii joka tapauksessa jääräpäisyyttä ja luonteen lujuutta. Siitä Bioferme on ollut elävä esimerkki yrityksen juurista tähän päivään: Suurten kansainvälisten toimijoiden kanssa kilpailussa pärjäävä perheyritys, jossa jokaisella on roolinsa.

– Kun kaksi samankaltaista luonnetta työskentelee, niin syntyy luovaa kitkaa, mikä kirkastaa ja teroittaa toimintaa. Oleellista on, että aina on sama suunta löytynyt, ja meillä on äärimmäisen sitoutuneet työntekijät sekä johto.

Teksti: Mikko Grönman
Valokuvat: Esko Keski-Oja